Alle
gedrag is communicatie. Ook al zeg je niets, je
lichaamshouding zal toch een boodschap uitzenden.
Bewust of onbewust. Bij gedragstraining concentreren we ons op dit
non-verbale aspect van communicatie. De non-verbale communicatie is
veruit het meest doorslaggevend in het totaal van communicatie: 70 %
van hetgeen je zegt, communiceer je non-verbaal. Bij
communicatiecoaching gaat het over de mondelinge of verbale
communicatie. Zeg je hetgeen je zeggen wilt? Zo nee, waarom
niet? Zo ja, komt de boodschap ook zo over bij de ontvanger(s)?
De
gemeenschappelijke noemer bij communicatiecoaching
en gedragstraining is dat de kandidaat zelf (en vaak ook diens
omgeving) niet tevreden is over zijn/haar manier van communiceren. Er
treden onbedoelde effecten op, of hij/zij gaat situaties uit de weg
terwijl dat niet effectief en/of gewenst
is. Of er treden overdreven spanningen op in zo'n situatie. De
vragen die
kandidaten op
dit gebied hebben, gaan meestal over de thema's 'persoonlijke
effectiviteit' (assertiever willen zijn of juist minder assertief
willen overkomen), 'conflicthantering en onderhandelen' en 'angst
voor spreken in het openbaar'.
Gedrag
is vaak ingesleten, dus dat verander je niet
zomaar. Een communicatiecoaching of gedragstraining begint met het in
kaart brengen van het ongewenste gedrag en in welke situaties dat
gedrag voorkomt. Bij spreken in het openbaar bijvoorbeeld
“Altijd
als ik een voordracht moet houden, ben ik zo zenuwachtig dat ik de
nacht ervoor niet slaap en de eerst 5 minuten sta te
schutteren”.
Vervolgens kijkt de coach van Congruens
naar de onderliggende patronen. Waarom doe je
het zoals je het doet? Het kan zijn dat je nooit een andere manier
geleerd of gezien hebt. Dan is het 'simpelweg' een kwestie van nieuw
gedrag aanleren en veel oefenen.
Maar veelal heeft het met je eigen opvattingen
te maken: je wilt altijd aardig gevonden worden of bent bang
om af te gaan.
Of alles MOET
altijd perfect gaan. Dit soort gedachten
kunnen effectieve communicatie in de weg staan. Daarom zullen
we in die gevallen én
werken aan het losweken en veranderen van zulke ineffectieve
gedachten én oefenen met nieuw gedrag. De begeleiding reikt
je
een methode aan, waarmee je effectiever in voor jou lastige situaties
kunt communiceren. Het vergt wel blijvende oefening en aandacht om
blijvend effect te sorteren. Hoe langer gedrag is ingesleten, hoe
langer het kost om nieuw gedrag aan te leren!
Een
ander aspect
van communicatiecoaching is het leren van specifieke gesprekken. Congruens
biedt vooral
trainingen aan voor de leidinggevende of HR-manager op het gebied van
in-, door- en uitstroom van personeel. In deze trainingen gaan we in
op het doel en de vorm van deze gesprekken, de specifieke technieken,
de rol van de leidinggevende/HR-manager in dit gesprek en de eigen
aanpak. De trainingen zijn een mix van theorie, meningsvorming en
oefening.
- RET (Rationele
Effectivieits-Training)
- gesprekstechnieken
- Roos van Leary
(interactiemodel)
- Conflicthanteringsstijlen
- Feedback geven
en ontvangen
- Presentatie-proef
- Gesprekken
oefenen eventueel met acteur.
- Persoonlijke
effectivieitstraining
- Assertiever
conflicten
hanteren en voor jezelf opkomen
- Conflictvoorkomend
te
werk gaan
- Vrijer leren
spreken in
het openbaar.
Voor
leidinggevenden/HR-managers:
- Selectiegesprek
- POP-gesprek
- Functioneringsgesprek
- Beoordelingsgesprek
- Loopbaangesprek.
|